22/1/11

Nova localitat d'hivernada a la Ribera d'Ebre

Durant la realització de l'Atles d'hivernants de Catalunya la Sofia Rivaes va detectar un xot a Ginestar, a la Ribera d'Ebre. Al desembre de 2010 hi vaig anar per a veure si encara hi podia aquest hivern. En van respondre dos! Vist el resultat vaig decidir que hi tornaria a fer una altra visita a la zona, per a detectar altres possibles localitats d'hivernada de xot. Els punts d'escolta se situarien a la vora de l'Ebre pels municipis de Ginestar, Benissanet i Mora d'Ebre i Mora la Nova. Tots els municipis es troben després del "Pas de l'ase", punt per on l'Ebre travessa perpendicularment la Serralada Pre-litoral. Des de Vinebre fins Garcia el riu es troba encaixonat per aquest estret d'uns 5,5 km de longitud, de manera que no hi ha grans planes vora el riu com en el cas de la "cubeta de Mora".



Abans d'aquest pas hi ha la plana de Vinebre i Ascó i també Flix i Riba-roja d'Ebre presenten algunes planes vora el riu. La qüestió és que per a descartar les planes de la Ribera d'Ebre nord com a possibles llocs d'hivernada de xot també calia fer-hi escoltes.

El dissabte passat 15/01/2011 vaig anar a fer escoltes a Riba-roja d'Ebre, Vinebre, Benissanet, Ginestar, Móra d'Ebre, Mora la Nova i Garcia. Sobretot vaig mirar el tram entre Mora d'Ebre i Benissanet, més o menys, a la mateixa "alçada" que el punt localitzat al Ginestar. A més, per la tarda l'Enric Pena m'havia comentat que a ell li havia semblant sentir-ne un a la zona de la desembocadura del riu Sec amb l'Ebre.

O sigui que hi havia moltes possibilitats.... el resultat ... en cap dels llocs hi va haver respostes, no feia massa fred, ni massa vent, ni res però cap resposta. Vaig decidir mirar l'altra banda de riu, aquest cop des de Ginestar fins Garcia. A ginestar només en va contestar un, als altres llocs cap. A Garcia, al darrer punt, feia vent i tampoc m'esperava res, però al cap d'un minut ja vaig sentir-ne un! Com que feia vent vaig assegurar-me'n i si, va tornar a cantar! Així doncs, una nova localitat d'hivernada per al xot a la Ribera d'Ebre (aquesta ja no sortirà a l'Atles?). A Vinebre i Riba-roja tampoc hi van haver respostes. El "Pas de l'ase" actua com a barrera natural a la vall de l'Ebre per a la hivernada del xot?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu comentari

Entrades populars del mes